top of page

Cinema 4D Kullanışlı Şeyler

Cinema 4d, mograph artistlerin baş tacı, ayakkabı reklamlarının vazgeçilmezi, abstract anlamsız işlerin babası. Bu yazımızda işinizi kolaylaştıracak bazı kısayolları, fonksiyonları ve iş akışı çözümlerini sıralayacağız


Search - Shift + C


Terminolojiye hakimsiniz, outline selection'lar, rigid body soft body, xpresso, melt, stitch ne aradığınızı biliyorsunuz fakat C4D nin nispeten karmaşık kısayol atamalarına alışamadınız. M-N mi, U-Ü mü, X-Z mi, xXx mi hatırlayamadınız. Tam bu noktada Search'ü kullanarak aklınızda ne varsa yazın, karşınıza çıksın.


Scroll to First Active - S


Güzel dolu dolu bir sahneniz ve Object Manager'de çıldırmış, kaotik bir hiyerarşik yapınız var. Cisminizi sahneden seçtiniz ve tag'leriyle uv'siyle falan oynamanız için Object Manager'de Null içinde Null içinde Null içinde... sizden saklanmak için hiçbir şeyi esirgememiş cismi bulmanız lazım. Tek yapmanız gereken cismi sahnede seçtikten sonra Object Manager bölgesine gelip S tuşuna basmak.


Select Childs - MMB


Null içinde Null içinde mesh içinde Null içinde Kamera içinde Null içinde içinde içinde. Hiyerarşideki her elementte keyframe olduğunu ve komple bütün keyleri seçip yavaşlatmak veya hızlandırmak istediğimizi düşünelim. Master, en tepedeki Null'u seçmek bize sadece o Null'un parametrelerini verir. Child objeler seçilmez. Amma Master Null'a MMB (Middle Mouse Button - Orta Tık) ile tıkladığımızda içindeki bütün objeler de seçili hale gelir ve hepsinin keyleriyle oynayabiliriz.


Timeline - Work Area Bar


900 karelik bir projede çalışıyoruz. Work Area çubuğunu çekerek ilk yüz karesine odaklandık. Tekrar full Timeline'ı görmek için Work Area çubuğunun sağından solundan tutup çekmek yerine üzerinde çift tıklamanız yeterli. Full Timeline, Work Area arasında geçiş sağlar.


Select Through Objects


İç içe geçmiş onlarca meshimiz var. Ya da çok geniş ve dolu bir sahnede belirli bir alana sıkışmış objeler. Tıklaya tıklaya doğru objeyi aramak yerine Shift tuşuna basılı tutup ilgili bölgede sağ tıklarsak bize o bölgedeki cisimlerin listesini verir. İstediğimiz cismi kolayca seçebiliriz.


Replace With...


Sahnede yüz tane cisim var. Aralarından bazılarını başka bir cisimle değiştirmek istiyoruz. Doğru düzgün çalışmayan Transfer fonksiyonuyla yeni cismimizi eski cisimle hizalamaya çalışıp eskisini silip daha sonra diğerlerine aynı şekilde bla bla anlatırken bile sıkıldım. Kolay yolu var. Replace etmek istediğiniz cisimleri seçin. Character/Commands/Replace With komutuna tıklayın ve yeni cisme çift tıklayın. Oldu bitti. Yeni cismin materyal isim vb parametrelerini korumak için Replace With ayarlarına girip Tags, Names vs aktif edebilirsiniz.


Cloth Surface Extrude


Öyle durumlar olacak ki ince cisminizin kompleks yapısı ve özellikle parametrik oluşu, x-particles ya da başka bir eklentiden gelen özel mesh durumu nedeniyle editable yapamayacak, dolayısıyla et kalınlığı, extrude veremeyeceksiniz. Bu durumda Cloth Surface o kalınlığı vermek için en ideal yol olacak. Yapmanız gereken tek şey Shift+C - Cloth Surface oluşturup cisminizi CS ye child yapmak (sürükle üzerine bırak ) ve CS üzerinden Thickness değeri girmek.


Deformed Editing


Uzun bir küp oluşturduk. Make Editable dedik. Bend deformeri attık. Kübü güzelce eğdik. Küp üzerinde point, polygon, edge düzeyinde düzenlemeler yapmamız gerekiyor. Kübe tıkladığımız an Bend deformer'ı devredışı kalacak. Halbuki Bend üzerinden düzenlemeleri yapmak/görmek istiyoruz. Çözüm Basit. Shift + V / Display / Deformed Editing'i aktif etmeniz yeterli.


Matrix Extrude Modifier Keys


Bir veya birden çok poligona Matrix Extude uyguladığımızda mouse'u bırakmadan üç değişik modifikasyon yapabiliriz. Shift tuşuna basılı tutup sürüklemeye devam ettiğimizde Taper Scale'i, Ctrl tuşuyla açıyı, Alt tuşuyla da derinliği kontrol edebiliriz. Daha sonra teker teker ayar yapmaya gerek kalmaz.


Add To HUD


Özellikle karakter animasyonlarında çok kullanılır. Yüzlerce cisim arasından sık sık uğradığınız belli başlı parametreleri hiyerarşide tablerde gezinip aramadan gözünüzün önüne koyar. Cismin ilgili parametrelerini örneğin Scale XYZ olsun Shift'e basılı tutup seçtikten sonra sağ tıklayıp Add to HUD deyiniz. Viewport'ta parametreleri kontrol edebileceğiniz bir kutucuk çıkacak. Ctrl+Click ile kutucuğu istediğiniz yere taşıyabilirsiniz. Kutucuğa sağ tıklayıp Show Always'i seçerek cisim seçili olsa da olmasa da kutucuğun ekranda sürekli görünür olmasını sağlayabiliriz.


Render Path


Render alırken normal insanlar gibi formatımızı seçer, üç noktaya tıklar, projeyi kaydettiğimiz klasöre gider, onun içine render diye bir klasör oluşturur, o klasörün içine Scene1 diye bir klasör oluşturur, dosya adını yazar ve rendera başlarız. Bu kadar uğraşmak yerine File kutucuğuna ./render/scene1/shot1 yazarsak işlemi iki saniyeye düşürebiliriz. Baştaki noktayı unutmayalım projemizin kayıtlı olduğu adrese işaret eder.


Dynamics Random Seed


Cloner'la yüz tane kutu yaptık veya fracture'la parçaladık ortalığı dynamics taglerimizi ekledik bounce, friction bütün değerlerimizden memnunuz. Fakat play dediğimizde hoşumuza gitmeyen bir öbeklenme oluştu veya sıradışı hareket yapan fırlayıp giden bir cisim çıktı, ya da rassallığın içinde doğallığı bozan bir desen gördünüz. Bi daha play yaptınız aynı şey. Yine play, aynı. Başlangıç değerleriyle oynamadan rastgeleliği değiştirmenin kolay bir yolu var. Contol + D Project ayarlarımızı açıp Dynamics tab'inin altında Expert tab'ine girip Random Seed ayarını değiştirerek simülasyonun rassallığını değiştirebiliriz.


Bake Camera


C4D nin After Effects ile import export konusunda güçlü bir entegrasyonu vardır. Ama asla sizin kadar güçlü olamaz. Basit kamera hareketlerini C4D dosyasından kolayca After'a çekebiliriz. Ama işin içine Null+Null+Spline Follow+Camera Morph+Null+Target+Camera gibi kompleks hiyerarşiler girdiğinde After, o kadar da entegre olmadık diyebilir, der. Bu noktada hiyerarşideki bütün hareketleri tek bir kameraya indirgememiz gerekir. Bunu da kolay bir şekilde yapabiliriz. Object Manager'de herhangi bir objenin ya da karışıklık olmasın bir Null oluşturup onun üzerine Xpresso tag'i atalım. Tag'e çift tıklayıp Xpresso arayüzünü açalım. Manyak kameramızı sürükleyip Xpresso içine bırakalım. Bu driver kameramız olarak aklımızda olsun. Sahnede yeni bir kamera oluşturalım. Bu kamerayı da sürükleyip Xpresso içine bırakalım. Bu da driven kamera olsun. Driver (sürücü) solda driven (sürülen) sağda olsun. Soldaki kameranın kırmızı, sağdakinin mavi kutucuğundan Global Matrix i açalım. Soldan sağa Global Matrixleri bağlayalım. Bu işlem çıldırmış kameranın hiyerarşisini görmezden gelerek PSR değerlerini global olarak tanır ve yeni kameraya aktarır. Bunu yaptıktan sonra yeni kameranın gözünden baktığımızda da aynı hareketleri göreceğiz. Xpresso'yu kapatalım. Timeline F-Curve'ü açalım. Yeni kameramızı Object Manager'dan Timeline a sürükleyip Timeline'da seçelim. Timeline menülerinden Functions/Bake Objects i açıp All Parameters'i aktif ederek Ok'e tıklayalım. Sonunda Copy yazan yeni bir kamera ortaya çıkacak. Bu işlem sayesinde deli kamera ve hiyerarşisindeki bütün hareketler tek bir kameranın PSR değerlerine aktarılacak. Dilerseniz eski kamerayı ve çılgın hiyerarşisini silebilirsiniz (Eğer geri dönmeyecekseniz, iş bittiyse). Bu yeni kamerayı artık sorunsuz bir şekilde After a import edebiliriz.


Aynı işlemi Morph Camera için de kullanabiliriz.


Magic Solo


Kabul edelim, C4D'nin solo sistemi sucks. Tamam seçilmemiş cisimleri gizler eyvallah ama ne hiyerarşiye dokunur ne materyallere. Aşağıdaki free plug-in seçtiğiniz objeleri solo ederken alakasız bütün hiyerarşileri ve materyalleri de gizler. İndirip plugins klasörüne kopyalayın. Customize Commands (Shift + F12 ) menüsünden Magic Solo olarak aratıp dilediğiniz boş bir palete sürükleyip bırakın. Windows/Customization/Save as Startup Layout ile arayüzü kaydedin.



Magic SlowMotion


Keyframe animasyonlarında slomo vermek kolay iş. Peki dynamic simülasyonlarda bu iş nasıl olacak ? diye düşünüyorsanız Project Settings/Dynamics altından Time Scale'e keyframe verip yok olmadı bi daha key bu da olmadı başka yere key diye dolambaçlı olarak uğraşabilirsiniz. Ya da yine nitro4d abimizin basit ama pek kullanışlı eklentisini yukarıdaki gibi yükleyerek çok basit parametrelerle birden çok slow motion ekleyebilirsiniz. Min değeri ne kadar yavaşlayacağını kontrol eder. Start, hangi karede başlayacağını, Stop hangi karede biteceğini kontrol eder. F, üzerinde durduğunuz kareyi başlangıç olarak tayin eder. Spline özelliğiyle slomo'ya giriş çıkışları yumuşatabilirsiniz. Unutmayın istediğiniz kadar slow motion ekleyebilirsiniz.



Not : Plug-inler R19 uyumludur. R20 için siteyi kontrol ediniz.

284 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page